Vše o dětských vozících za kolo
Spolu s tím, jak silná generace outdooráků přichází do let,
kdy už mají rodinu, objevuje se na našem trhu i řada pomůcek jak trávit čas na
kole spolu s našimi malými. A jelikož pro pořádnou cyklistickou expedici s
prckem je vozík téměř nutnost, porozpédli jsme se letos, jaká je nabídka
dětských vozíků. V seriálu Dětské vozíky najdete postupně testy tří různých
vozíků za jízdní kolo a k tomu souhrnný článek Ladislava Bláhy.
Proč vozík?
- S vozíkem lze na kolo s příslušným vybavením
(=
dodatečnou vložkou Weber nebo vhodně upevněnou novorozeneckou autosedačkou) vzít
i dítě jakkoli malé
(0+ měsíců).
- Vozík nijak neovlivňuje stabilitu kola, sice je cítit, že
táhnete vozík, ale ten nijak ne
- zasahuje do řízení kola, kolo jede, jako by žádný vozík
nebyl.
- Dítě je v teple jako ve stanu, nefouká na ně, nezmokne a neprochladne, v zimě je zavřené za nepromokavým průpedným plastem, v horku
můžeme naopak většinu vozíků kompletně otevřít a udělat z nich kabriolet.
- Vozík má spoustu místa pro cokoli dalšího, ať už to jsou
plíny, lahvičky a další nutnosti u miminek nebo třeba dětské kolečko na ježdění
v parku anebo stan a další vybavení pro víkend či delší expedici. Každý vozík má
větší či menší, od prostoru pro pasažéry oddělený nákladový prostor.
- Většinu vozíků je možné snadno používat jako nákladní.
- Ve vozíku je zpravidla dost místa na dvě děti, nebo třeba i na psa.
- Vozík stojí sám, je možné v něm dítě nechat dospat,
starší dítě může samo nastoupit…
- Vozík lze obvykle snadno složit do zcela placaté podoby,
snadno se vejde do libovolného automobilu.
Jak má vypadat vozík na naše silnice?
O legalitě používání vozíků a o podmínkách na vozíky
kladených českými předpisy se napsalo už mnoho slov a bohužel můžeme na
internetu nalézt mnoho nesmyslů. Ukažme si v kostce, co vlastně musí vozík
splňovat.
Mýtus číslo jedna je zákaz vozit osoby v přívěsech. Takové
pravidlo skutečně existuje, ovšem pro pravidly definované tzv. přípojné vozidlo.
Podrobné studium paragrafů ukáže, že se nevztahuje na jízdní kola, neboť vozík
za jízdní kolo není ono přípojné vozidlo.
Druhý mýtus (možná ještě významnější) je otázka povolení k
provozu na pozemních komunikacích. Žádný vozík za jízdní kolo u nás nemá
povolení k provozu, ovšem jen a pouze proto, že žádný vozík takové povolení
nepotřebuje. Stejně jako jízdní kola (s výjimkou úplně malých dětských) ani
vozíky nemusí být nijak schvalovány a povolovány.
Jaké jsou tedy podmínky, které musí vozíky splňovat? České
předpisy kladou na vozíky za jízdní kola jedinou zásadní podmínku, a sice, že
nesmí být širší než 80 cm. A musí mít dvě bílé odrazky vpředu, dvě červené vzadu
a oranžové v drátech. Za snížené viditelnosti musí mít vlevo neoslňující červené
světlo. A to je vše.
Je ježdění s vozíky v provozu bezpečné?
Vozík vypadá velmi široký a opticky zabírá mnoho prostoru.
Je ovšem fakt, že šířku řídítek běžného horského či trekového kola vozík
překračuje na každé straně zhruba o pouhých 10 cm. Zkušenosti ukazují, že s
vozíkem nebezpečných situací na silnici nepřibude ani neubude. Často to dokonce
vypadá, že auta dávají při míjení víc místa kolu s vozíkem než kolu samotnému.
Kolem samotného kola se nebojí to střihnout těsněji, a tudíž nebezpečněji, za
vozíkem častěji přibrzdí a počkají na vhodnější místo k předjetí. Pro bezpečné
používání vozíku je klíčová jeho nejlépe reflexní nebo alespoň velmi výrazná
barva, správně umístěné odrazky a v případě jízdy za snížené viditelnosti i
světla.
Jak malé dítě může jezdit ve vozíku?
U všech typů vozíků platí, že bez dalších doplňků (tj Weber
vložky nebo kojenecké autosedačky) lze vozit až dítě, které umí zcela samostatně
sedět a držet pavičku, tj. nejdříve tak od 6 (u nadanějších jedinců) až 8
(běžně) měsíců věku dítěte. S Weber vložkou nebo kojeneckou autosedačkou je
možné jezdit od 0 měsíců. Obvykle se dítě vejde do vozíku až do asi 4,5 roku.
Je lépe ve vozíku spíše sedět, nebo spíše ležet?
Na trhu se vyskytují vozíky se spíše ležatou a spíše sedící
polohou dítěte. U opravdu kvalitních a drahých vozíků najdeme však polohu spíše
sedící. A obě největší firmy (kanadský Chariot i americký Burley) jež je
vyrábějí, shodně tvrdí, že dávají při volbě sedavého kompromisu přednost
bezpečnosti před pohodlím. Dětská hlava je těžká a příroda uzpůsobila dětské
tělíčko k jejímu nošení na výšku.
Vozík a přilba?
Ve všech vozících je třeba, aby dítě(děti) používalo(y)
přilbu. Prostor uvnitř vozíku se zdá velký a trubková konstrukce vozíku od pavy
dítěte daleko, ale v případě převržení musí být pava chráněna přilbou. Dobré
vozíky mají potah ušit tak aby podporoval prostor pro přilbičku a je za hlavou
volný, s jakousi kapsou.
Váha vozíku
Každému, kdo jezdí na kole, je jasný vliv váhy (kola,
nákladu...) na rycpost a pohodu jízdy. V případě vozíku je třeba dodat ještě
jeden aspekt jeho váhy. Při tahání za kolem je rozdíl ve váze sice poznatelný,
ale zdaleka ne tak důležitý jako v okamžicích manipulace s vozíkem. Vozík je
určen pro vožení dětí, což automaticky znamená, že často s ním zacházejí
maminky. A pro něžné popaví je každé kilo navíc znát snad trojnásob. Zvláště u
tak velké věci – mají-li ji zvednout, aby ji dostaly do schodů, do auta atd. Pro
ženu je mezi manipulací s vozíkem vážícím deset kilo a vozíkem vážícím patnáct
kilo velký rozdíl.
Jak má vypadat kolo na tahání vozíku
Vozík lze tahat za libovolným kolem. Oceníte ovšem, pokud
má kolo tahající vozík zadní blatník. A tím je míněn opravdový blatník skoro až
na zem, nikoli plastová ozdoba nacvaknutá na sedlovku. I při jízdě po silnici od
zadního kola odletuje prach přímo skrz síťku až na vašeho drobečka. Kropenaté
miminko ne každou maminku a ne každého tatínka potěší.
Kdy může vozík nahradit kočárek?
K většině vozíků na trhu lze pořídit i dodatečný tzv.
kočárkový set nebo joggingový set, tj. malé nebo větší třetí kolo a rukojeť.
Namontováním kočárkového setu (rukojeti a malého třetího kolečka vpředu) nebo
joggingového setu (rukojeti a velkého třetího kola vpředu) se z vozíku stane
kočárek (pro dvě děti, pokud jde o vozík dvoumístný), určený na popojíždění bez
bicyklu. Takový kočárek se moc nehodí do města, pokud chcete nebo musíte jezdit
i tramvají, autobusem nebo třeba výtahem. Tam všude se takový kočárek nevejde
nebo přespříliš překáží. Jedná se ovšem o skvělou věc do přírody, na cesty po
lesích, nebo i horách.
Životnost vozíku
Vozík je věc relativně nákladná, používaná dětmi, plánovaná
na několik let, a proto by měla být patřičně odolná. Odolnost vozíku úzce
souvisí s jeho konstrukcí. Nejrycpeji odchází u vozíků švy, které jsou silně
namáhány. U některých konstrukcí je to zadní šev přímo v místě napínání
vnitřních trubek při rozkládání. Kvalitní vozíky jsou navrženy tak, aby podobná
místa neměly. Druhým rychle opotřebovávaným místem je uzavírání vstupů. Kvalitní
vozíky je mají provedeno ne na suché zipy, ale například na spony zahákované na
masivní háčky. Takové zavírání více vydrží a malý pasažér je nemůže jen tak
vykopnout neposednou nohou.
JAK SI VYBRAT VOZÍK?
Jaké mám kolo?
Vozík je možné připojit téměř k jakémukoliv kolu. Může se
ale stát, že příslušný upínací systém si nebude se zadní stavbou konkrétního
kola rozumět. Téměř vždy jde o problém řešitelný, upínací systém lze změnit, ale
je třeba jej vždy vyzkoušet přímo s kolem, které bude vozík tahat. Problém bývá
s exotičtějšími patkami odpružených zadních vidlic a s některými způsoby
napojení trubek u piníkových patek.
Kolik budu vozit dětí?
Jasná volba vedoucí k jednomístnému či dvoumístnému vozíku.
Pozor, k mrněti v kojenecké autosedačce se už starší sourozenec nevejde!
Chci s vozíkem podnikat delší cesty?
Pak je dobré vyzkoušet, zda se mi vejde do nákladového
prostoru například karimatka atd.
Bude s vozíkem jezdit žena?
O to by měl být lehčí.
Chci s ním i běhat, chodit, jezdit na bruslích?
Musí podporovat příslušný doplňkový set.
Jak malé je moje dítě?
Pro jízdu s opravdu maličkými dětmi je třeba aby vaše
kojenecká autosedačka buď prošla dovnitř vozíku a dala se tam připevnit popruhy,
nebo abyste počítali s koupí Weber vložky.
Text vyšel v ročence Malý Průvodce světem outdooru 2007
Text a foto Ladislav Bláha, MP 07